вторник, 24 ноября 2015 г.

Анотація власного досвіду

Щоб любити дитину, треба її знати...
Але це не так просто, як здається на  
 перший погляд, бо не має в світі нічого
багатшого, ніж людська особистість.
Тому серед багатьох якостей               
справжнього вихователя одне з            
перших місць посідає глибоке знання    
духовного світу дитини...                     
В. Сухомлинський
                     Спонтанність,  неповторність  і, разом з тим, природність і дивовижність ввібрала в себе дитяча творчість. Діти все сприймають по іншому й виражають у власних маленьких творах мистецтва. Саме дитяча творчість допомагає побачити і розпізнати, а згодом і розвинути таланти вихованця.  Народні промисли здавна привертали увагу високою майстерністю. Невичерпна фантазія, багатство кольорових рішень, мудрість і дотепність, безпосередність і оптимізм, особливе чуття декоративності, високий ступінь узагальненості образів - це ще далеко не всі риси, які можна розвинути у дітей.
   У наш час народні промисли України розвиваються на основі поєднання кращих традицій народної творчості з сучасними здобутками декоративно-ужиткового мистецтва, збагачуються новими видами, формами, сюжетами. В процесі ознайомлення з народними промислами ми розвиваємо креативність, прищеплюємо любов до народних традицій, культури, збагачуємо духовний світ дитини, навчаємо розуміти прекрасне, цінувати його, створювати самим. Творчість - це обов'язкова умова всебічного розвитку людини. Вона збагачує життя дитини, вчить фантазувати, мріями, створювати щось нове, невідоме. Створення нескладних виробів, власних проектів розвивають кмітливість, моторику, смак, художні здібності та уяву. У процесі творчості вихованці гуртка розвиваються інтелектуально, емоційно, вивчають своє ставлення до життя і своє місце в ньому.
   Працювати в центр естетичного виховання  «Калинка» я прийшла в 2005 році. Відтоді він став моєю другою домівкою.
   Для мене ЦЕВ «Калинка» - це моя творча майстерня. Дитина приходить до нашого центру самостійно чи приводять її батьки. Моє завдання зацікавити дитину відвідувати гурток. Якщо дитина зацікавлена, для неї наш ЦЕВ «Калинка», зокрема гурток «Умілі руки», стає теж як домівка зі своїми звичаями та традиціями. Все частіше кожен прожитий день в центрі «Калинка», палаючі очі моїх гуртківців пробуджують мене до роздумів, нового пошуку, творчості, а це, на мій погляд,  є необхідною умовою для власного росту та професійної майстерності.
   Проблема, над якою працюю: "Виховання особистості шляхом залучення до народних промислів". Декоративно-ужиткове мистецтво своїми коренями сягає глибокої давнини. Воно нерозривно поєднано з магічно-обрядовою і господарською діяльністю людини. Саме тому твори декоративно-ужиткового мистецтва містять як духовні, так і матеріальні ознаки. Між звичайними побутовими предметами з дерева, глини, каменю та інших матеріалів і предметами - творами народного мистецтва не існує чіткої межі. Поширене твердження, що кожна річ, виготовлена вручну, має певні художні якості.
   Декоративно-ужиткове мистецтво є однією з важливих галузей художньої культури українського народу. Воно виникло в процесі трудової діяльності і нерозривно пов'язано з нею. Ціннісне ставлення до мистецтва формується у процесі естетичного виховання у повній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов’язаних з мистецтвом.
   Особистість, якій властиве це ставлення, володіє системою елементарних мистецьких знань, адекватно сприймає художні твори, здатна збагнути творчу діяльність у мистецькій сфері.
       Мистецтво має унікальні можливості впливу на людину, тому художньо-естетичне виховання потрібно розглядати не лише як процес набуття художніх знань і вмінь, а, насамперед, як універсальний засіб розвитку дітей на основі виявлення індивідуальних здібностей, різнобічних естетичних потреб та інтересів.
   Одним із важливих інструментів культурного розвитку людини є мистецтво в широкому його розумінні, що є формою накопичення й відродження морального і культурного досвіду. Доцільно простежити його "введення"у внутрішній світ учня, починаючи з початкової і до старшої школи.
     Перш ніж розпочати роботу гуртка у вересні та в кінці травня, я проводжу анкетування учнів. Дізнаюсь про те, що дітям цікаво, що вони хочуть виготовляти на протязі року, і як це пов’язати з народними промислами. На основі цього я доповнила програму"Прикладні мистецтва" Міністерства освіти і науки України, Київ,1996 рік, яка затверджена центром методичної та соціально-психологічної служби. Програмовий матеріал побудований на ознайомлені  дітей з народними традиціями, якостями національного характеру, прагнення до відродження національної сучасної культури через знайомство з прикладними мистецтвами. Розвиток творчих здібностей, пізнавальної та розумової активності дитини проявляється через залучення її до народної творчості, поваги до культури свого народу, збагатити духовний світ дитини, навчити цінувати його твори.
          Працюючи над програмою я передбачила вирішення таких завдань:
·                  розширення кругозору дитини;
·                 формування вмінь та навичок роботи з різноманітними матеріалами та інструментами, виховання культури праці;
·                 розвиток конструктивних здібностей, винахідливості, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії, здатності проявити творчу ініціативу та вміння застосувати отримані знання на практиці;
·  виховання потреби у творчій самореалізації й духовному самовдосконаленні;
·                  формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери, таких як самостійність, наполегливість, працелюбство;
·   виховання поваги до праці людей, дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
·                  естетичне та духовне виховання дітей;
·     виховання доброзичливості, товариськості у ставленні до інших, уміння працювати в колективі;
·                  формування стійкого інтересу до технічної творчості;
·           залучення дітей до участі у змаганнях, виставках, екскурсіях та інших масових заходах.
       Реалізовуючи зміст програми "Умілі руки" показую зв’язки між історією місцевості, в якій ми живимо, та історією України, взаємодію минулого, сучасного і майбутнього. Сприяю розумінню дитини сучасних етнічних процесів, виходу в широкий багатонаціональний і полікультурний світ.
       Вся робота гуртка тісно пов’язана з народним мистецтвом, тому гуртківців необхідно знайомити з найбільш відомими промислами, українськими національними традиціями. Велика увага на заняттях приділяється естетичному вихованню, розвитку їх фантазій, художнього смаку, творчої уяви, вихованню доброти, взаємодопомоги, поваги до всього живого на землі.
           Основною цінністю виховання стає сама людина, її внутрішній світ, специфіка індивідуального процесу пізнання і отримання досвіду емоційно-ціннісних відносин. На сучасному етапі суспільного розвитку спостерігається  активізація інтересу до національної, історичної і етнічної спадщини.
             У сучасному суспільстві стрімко зростає потреба у вихованні творчої та неординарно мислячої особистості.
           Отже, залучення дітей до світу культури, розвитку у них інтересу до літератури, музики, живопису сприяє зміцненню національної свідомості, збереження історичних культурних коренів, формуванню духовно-багатої особистості дитини.
        Вивчення народних промислів у системі позашкільної освіти я здійснюю в тісній інтеграції з такими дисциплінами, як образотворче та декоративно-прикладне мистецтво, народознавство, деякі розділи з художньої культури, що сприяє накопиченню у дітей знань основ виготовлення виробів, народного орнаменту, почуття композиції.
           Кожне заняття включає теоретичний матеріал і практичну роботу. У процесі організації навчально-виховного циклу  застосовуються, як традиційні технології навчання та виховання, так й елементи інноваційних технологій (формування творчої особистості, колективного творчого виховання та ін.).
          На заняттях гуртка використовую різноманітні методи навчання, серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, бесіда, пояснення, демонстрація, дослідження та ін.), репродуктивні (відтворювальні) та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу, дослідницькі, частково-пошукові) методи навчання. Перевага надається інтерактивним й ігровим  методам навчання. Під час заняття використовуються дидактичні ігри: настільно-друковані, ігри-подорожі, сюжетно-рольові ігри та інші.                        Також використовую інноваційні технології, а саме:
        Інтерактивні технології кооперативного навчання:
-         робота в парах;
-         робота в групах;
-         акваріум.
      Технології ситуативного моделювання:
-         імітаційні ігри;
-         рольова гра;
-         драматизація.
      Технології колективно-групового навчання:
-         мозковий штурм;
-         мікрофон;
-         навчаючи-вчуся;
-         дерево вирішень.
-         опрацювання дискусійних питань:
-         опозицію;
-         зміни позицію;
-         дискусія.
      Застосовую різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки, технічні засоби навчання.
          Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з учнями, в тому числі при підготовці до конкурсів, виставок та інших масових заходів. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку, психологічних особливостей, стану здоров’я вихованців.
        Різні види декоративно-прикладного мистецтва становлять величезний пласт народної культури. Наприклад, на заняттях гуртка «Умілі руки» з використанням народних промислів ознайомлюю учнів з кращими зразками українського народного декоративно-ужиткового мистецтва, навчаю учнів будувати узори, підбирати кольори для оздоблення різних предметів побуту та їх виготовлення (наприклад, виготовлення витинанок, та їх використання у побуті (форма, колір, складність витинанки), оформлення оберегів (форма оберегу, оздоблення).
           Декоративне мистецтво своїми коренями сягає глибокої давнини. Воно нерозривно пов’язане з магічно-обрядовою і господарською діяльністю. (Наприклад, виготовлення оберегу на основі дерев’яної ложки - дерев’яна ложка вже сама по собі має  як практичне, так і магічне значення). Саме тому твори народного мистецтва містять як духовні, так і матеріальні ознаки. Між звичайними побутовими предметами з дерева, глини та інших матеріалів і предметами-творами народного мистецтва не існує чіткої межі (наприклад виготовлення серветок, рушників) .
         Таким чином, засвоєння основ народних промислів сприяє розвитку активності, креативності у вихованців.
   Інтелектуальні прояви творчості:
-         оригінальність;
-         швидкість.
   Ступінь володіння інструментами і матеріалами:
-         вміння працювати з голкою;
-         вміння працювати з опорною схемою;
-         володіння різними видами швів;
-         володіння способами роботи з бісером і стеклярусом.
   Ступінь прояву креативності в практичній діяльності:
-         вміння співвідносити ескіз і готовий виріб;
-         уміння вибирати матеріал;
-         володіння способами додаткового декорування виробу, знання і володіння прийомами аналізу опорних схем;
-         знання і володіння різними технічними прийомами;
-         володіння навичками якісного виконання виробу.
       Вирішуючи поставленні завдання, намагаюсь будувати свою педагогічну діяльність в співвідношенні до вимог часу.
          Разом з дітьми ми приймаємо участь у всеукраїнських, обласних та міських фестивалях:
-      ХVІІІ Всеукраїнський фестиваль дитячої творчості «День Землі» - переможці заочного  конкурсу номінація декоративно-ужиткове мистецтво та в очному турі отримали диплом третього ступеня;
-      Міський фестиваль «Степові джерела» - дипломанти 2006, 2007 рр., І місце - 2008 р., ІІ місце - 2009 р., лауреати - 2010, 2011, 2012, 2013 рр.;
-      Міський конкурс декоративно-ужиткового мистецтва «Дитяча творчість тобі, рідне місто!» - І та ІІ місце 2015 р.;
-      Всеукраїнська виставка-конкурс з декоративно-ужиткового мистецтва «Знай і люби свій край» - диплом І ступеня.
-      Всеукраїнський конкурс «Податки очима дітей» - І місце 2011 р.
-      Обласний конкурс «Живий квілт» - І місце 2011 р.
-      Міський конкурс «Величне свято Великодня» - ІІІ місце 2014 р,
-      Конкурс-виставка «Пасхальна листівка».  
           Разом з гуртківцями виготовляємо листівки та сувеніри для ветеранів Великої вітчизняної війни та воїнам АТО.  Приймали участь у виставках, присвячених Дню міста, до Пасхи, Святого Миколая.
        Неодноразово проводила майстер-класи з бісероплепіння, виготовлення оберегу, ляльки-мотанки, декоративних квітів, іграшки «Тильда» як в школі так і на виставках в Ковалівському парку, присвячених Дню міста, виставках  до Дня Захисту дітей, «Дитяча творчість тобі - рідне місто» у обласній філармонії,  а також для колег-вчителів на нарадах у рідній школі.

         Паралельно з цим я є співавтором та упорядником друкованих  видань:
1.     Хорунжий В.І., Пономаренко Н.В. Трударик: Практичний матеріал для уроків трудового навчання та позакласної роботи з молодшими школярами. - Тернопіль: Навчальна книга  - Богдан, 2006 рік.
   У посібнику зібрано ребуси, кросворди, загадки, прислів’я, фізкультхвилинки, які можна використовувати на уроках трудового навчання  в початковій школі та у позакласній роботі з молодшими школярами.

2.     Хорунжий В.І.,  Масевич Л.Д., Хорунжа Н.В. (Пономаренко Н.В.). Уроки трудового навчання. 3-й  (2-й): Посібник для вчителів початкових класів. - Тернопіль: Астон, 2002 рік.
   Посібник містить рекомендації до проведення уроків трудового навчання в 3-му (2-му) класі початкової школи. Призначений для вчителів початкових класів. Може бути використаний студентами педагогічних факультетів та шкільних відділів вищих навчальних закладів освіти.

3.     Хорунжий В.І., Пономаренко Н.В. Дивосвіт виробів з ниток і тканини: Дидактичний матеріал для уроків трудового навчання в початкових класах та позакласної роботи. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан. - 2012 рік.
   Книга призначена для роботи на уроках трудового навчання в молодших класах, у групах продовженого дня, гуртках декоративно-ужиткового мистецтва «Умілі руки».

4.     Упорядник Наталія Пономаренко Загадки для малечі про цікаві речі. - Тернопіль: Навчальна книга . - Богдан, 2014 рік.
   Збірка містить загадки про матеріали, інструменти, техніку, рослинний і тваринний світ, пори року і природні явища. Видання призначене для використання на уроках трудового навчання, образотворчого мистецтва, природознавства, а також в групах продовженого дня та гурткових заняттях «Умілі руки».
   Для вчителів початкових класів, вихователів груп продовженого дня, батьків.

Комментариев нет:

Отправить комментарий